Sunday, February 9, 2014

NOTA BERDASARKAN PROFORMA.
TOPIK 2 : SINTAKSIS : BIDANG KAJIAN




1) URUTAN KATA DAN PERPINDAHAN KATA

A) URUTAN KATA
·         Urutan kata atau kelompok perkataan bertujuan membentuk ayat.
·         Dalam setiap bahasa urutan kata berbeza-beza.
·         Bahasa Melayu berbeza dengan bahasa lain.

B) PERPINDAHAN KATA
  •  Kedudukan sesuatu/kelompok perkataan dan kebolehan berubah tempat dalam sesuatu binaan ayat juga memperlihatkan ciri perbezaan.
  • Menjelaskan bagaimana perpindahan sesuatu kata itu sama ada mengekalkan makna/memberi pengertian yang berbeza.



2) RAGAM DAN JENIS AYAT



A ) RAGAM AYAT




 Ayat Aktif

  • Ayat aktif ialah ayat yang mengandungi kata kerja yang mengutamakan subjek asal sebagai unsur yang diterangkan.
  • Ayat aktif terdiri daripada ayat aktif transitif dan ayat aktif tak transitif.
  • Ayat aktif transitif ialah ayat yang mengandungi kata kerja transitif yang diikuti oleh frasa nama atau klausa komplemen sebagai objek atau unsur penyambut.
  • Ayat aktif tak transitif ialah ayat yang mengandungi kata kerja yang tak transitif iaitu yang tidak diikuti oleh objek sebagai penyambut.
  • Contoh:


Ayat Pasif
  • Ayat pasif ialah ayat yang asalnya daripada ayat aktif transitif iaitu yang mengandungi kata kerja tetapi mengutamakan objek asal sebagai unsur yang diterangkan.
  • Ayat pasif dalam bahasa Melayu digolongkan kepada tiga jenis iaitu:


          a) Ayat pasif dengan imbuhan kata kerja pasif
          b) Ayat pasif dengan kata ganti nama diri pertama dan kedua
          c) Ayat pasif dengan perkataan kena yang hadir sebelum kata kerja.



B) JENIS AYAT



Ayat Penyata

  • Ayat penyata ialah ayat yang diucapkan dengan maksud untuk menyatakan atau menerangkan sesuatu hal.
  • Ayat penyata juga dikenali sebagai ayat berita atau ayat keterangan.
  • Ayat contoh:


            a) Pelajar-pelajar sedang mengulang kaji pelajaran di perpustakaan.
            b) Normah tidak pergi ke sekolah pada hari ini.
            c) Dia suka menonton rancangan televisyen.
           
Ayat Tanya

  • Ayat tanya ialah ayat yang digunakan untuk menanyakan sesuatu hal.
  • Terdapat dua jenis ayat tanya, iaitu ayat tanya tanpa kata tanya dan ayat tanya dengan kata tanya.
  • Tanda soal (?) diletakkan pada akhir ayat dalam tulisan.



(i) Ayat Tanya Tanpa Kata Tanya
  • Ayat tanya tanpa kata tanya ialah ayat yang diucapkan dengan meninggikan nada suara pada akhir ayat penyata.
  • Dalam tulisan, nada tanya ini ditandai dengan tanda soal (?).
  • Ayat contoh:


             a) Adik masih belum makan?
             b) Pemuda itu malas?
             c) Pertandingan bercerita itu diadakan pada minggu hadapan?

(ii) Ayat Tanya Dengan Kata Tanya
  • Ayat tanya dengan kata tanya ialah ayat yang menggunakan kata tanya seperti apa, siapa, bila, mana, bagaimana dan sebagainya.
  • Ayat contoh:


             a) Barang itu apa ?
             b) Pemain piano itu siapa ?
             c) Hari jadi kamu bila ?

  • Dalam bentuk tulisan, ayat-ayat tanya ini perlu menerima partikel "-kah" dan diletakkan di hadapan ayat.
  • Ayat contoh:


             a) Apakah barang itu ?
             b) Siapakah pemain piano itu ?
             c) Bilakah hari jadi kamu ?

Ayat Perintah
  • Ayat perintah ialah ayat yang digunakan untuk menimbulkan sesuatu tindakan.
  • Ayat perintah terdiri daripada empat jenis, iaitu:


a) Ayat suruhan
b) Ayat larangan
c) Ayat silaan
d) Ayat permintaan

Panduan Umum Penggunaan Jenis-jenis Ayat Perintah

I)    Ayat Perintah
  • Penggunaan Ayat Contoh
  • Ayat Suruhan Memberi arahan atau memerintah seseorang membuat sesuatu.


           1. Minumlah teh ini dahulu.
           2. siapkan kerja sekolah ini.
           3. Fikirkanlah sebelum bertindak.

II)     Ayat Larangan
  • Melarang seseorang daripada melakukan sesuatu.
  • Menggunakan kata larangan seperti jangan, usah atau tak usah.


           1. Jangan petik bunga itu.
           2. Usah bermain di tepi jalan.
           3. Tak usah kau campur tangan dalam hal saya.

III)      Ayat Silaan
  • Menjemput atau mempersilakan seseorang
  • Menggunakan kata silaan seperti sila atau jemput.


           1. Sila beratur sebelum masuk ke dalam kelas.
           2. Silalah pakai topi keledar.
           3. Jemput makan bersama-sama.
           4. Jemputlah datang ke rumah saya.

IV)  Ayat Permintaan
  • Memohon permintaan dan pertolongan.
  • Menggunakan kata permintaan seperti minta atau tolong.


           1. Minta tuan-tuan dan puan-puan mengambil tempat duduk masing-masing.
           2. Minta anda semua bersabar.
           3. Tolong ambilkan saya secawan air.
           4. Tolong uruskan perkara ini dengan segara.

V) Ayat Seruan
  • Ayat seruan ialah ayat yang digunakan untuk melahirkan perasaan seperti takut, marah, gembira, sakit, benci dan sebagainya.
  • Tanda seru (!) biasanya diletakkan pada akhir ayat seruan.
  • Ayat seruan didahului oleh kata seru seperti amboi, wah, eh, oh, aduh, cis dan sebagainya.
  • Ayat contoh:


            a) Amboi, cantiknya gadis itu !
            b) Wah, mahalnya baju ini !
            c) Oh, aku lupa bawa wang hari ini !


3) SINTAKSIS DAN ASPEK TATABAHASA YANG LAIN 

Antara ciri lain yang harus diberikan perhatian dan pertimbangan dalam pembinaan ayat ialah penanda tatabahasa. Antara penanda tatabahasa yang sering terdapat dalam pembinaan ayat termasuklah penanda kasus, kala, dan unsur keserasian. Dalam bahasa Melayu, tidak terdapat penanda kasus, sebagaimana yang berlaku pada bahasa Inggeris, bahasa Arab, bahasa Rusia, dan bahasa Turki.

            Penanda bahasa yang sering terdapat dalam proses pembentukan ayat dalam beberapa bahasa ialah penanada kala, iaitu penanda atau perubahan yang terjadi pada bentuk kata kerja sebagai menentukan kala atau waktu kejadian, sama ada akan, sedang, atau sudah berlaku. Bahasa Inggeris dan bahasa Jerman merupakan contoh bahasa yang menggunakan penanda kala.

            Unsur keserasian juga menjadi salah satu cirri penanda tatabahasa dalam pembentukan ayat sesetengah bahasa. Dalam bahasa Inggeris dan Arab, misalnya, unsure keserasian antara kata nama subjek dengan kata kerja adalah penting, oleh sebab tanpa mempertahankan keserasian, ayat yang terbentuk tidak akan menjadi gramatis.

            Satu aspek lain yang juga termasuk dalam analisis atau persoalan sintaksis ialah ayat-ayat yang tidak menentu maknanya atau, dengan erti kata lain, terdapat binaan yang menghasilkan ketaksaan ayat. Dalam hubungan ini juga daya pengetahuan atau kecekapan berbahasa yang ada pada seseorang penutur tentang struktur unsur membolehkannya mengatasi masalah ketaksaan ayat yang berlaku.

No comments:

Post a Comment